Birlik Başkanlığı ile Başkanın Görev ve Yetkileri
Madde 14- (1) Başkanlık, başkan ve başkanlık hizmetlerini yürütecek diğer
personelden oluşur.
(2) Başkan, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün teklifi üzerine Bakan tarafından
kamu personeli arasından dört yıla kadar görevlendirilir. Süresi sona eren Başkanın
yeniden görevlendirilmesi mümkündür.
(3) 7139 Sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren en geç altı ay içinde birlik
başkanlarının görevlendirmesi yapılır. Bu görevlendirmeler yapılıncaya kadar, mevcut
birlik başkanlarının görevleri mevcut mali haklarıyla devam eder.
(4) Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kanun, birlik ana statüsü ve ilgili mevzuatla verilen görevleri yapmak, yetkileri
kullanmak, Birliği temsil etmek ve yönetmek,
b) Birliğe üye kaydını yapmak ve yeni üyeler ile daha önceden üye olan su
kullanıcılarına Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalatmak,
c) Sulama tesisinden beklenen faydaya ve öngörülen işletme hedeflerine ulaşmayı
sağlayabilmek için “Devir Sözleşmesi”, “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”, “Planlı Su
Dağıtım Rehberi”, “Bakım Onarım Yönergesi”, “Sulama Sistemlerinde Yabancı
Otlarla Savaşım Yönergesi” ve “Tesislere Özel Hazırlanmış Kullanma Talimatları”na
göre işletme düzenini kurmak, bunun için Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün iznini
ve onayını aldıktan sonra gerekli araç, iş makinesi ve ekipmanı temin etmek ve birlik
ana statüsünde belirtilen vasıflarda yeterli sayıda personeli istihdam ederek birlik
teşkilatını oluşturmak,
ç) Sulama suyunun akış güvenliğini sağlayarak görev alanının mansap noktasına
kadar randımanlı bir şekilde, ihtiyaç duyulan miktarda ve talep edilen zamanda
iletilmesini, dağıtılmasını ve su kullanıcısına ulaştırılmasını sağlamak,
d) Birlik teşkilatı ile sulama sezonu öncesi, sırasında ve sonunda olmak üzere gerekli
kontrolleri sürekli yaparak tesisin çalışır halde olmasını sağlamak,
e) Tesisteki terfi merkezlerinin çalışma süresini, zamanını, verimliliğini dikkate alarak
ekonomik kullanımını sağlamak,
f) Her yıl, sulama sezonu öncesinde en geç 15 Mart tarihine kadar görev alanındaki
birlik üyelerinin tamamından “Sulama Beyannameleri”ni toplamak ve bu
beyannamelere göre en geç Nisan ayının 1’inci haftasına kadar Genel Sulama
Planlamasını hazırlayarak Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünün onayını almak ve
onayı müteakiben Genel Sulama Planlamasında sulama sezonu için öngörülen
sulama suyu ihtiyacının, su kaynağının durumu ile karşılaştırılması sonucunda,
kaynaktan sulamaya tahsis edilecek su miktarının belirlendiği su kullanım
protokolünü imzalamak,
g) Devraldığı tesisin görev alanı dışına, su kaynağı görev alanının sulama suyu
ihtiyacını karşılıyor ve artıyorsa, sulama sistemi ilave alanlara verilecek su miktarını
taşıyabilecek kapasitede ise görev alanı dışında sulanmak istenen sahada meyve
bahçesi vb. sabit tesis kurulmaması, tek yıllık bitki ekimi yapılması, sahanın ve
kullanılan su miktarının kontrolünün sağlanması şartlarına bağlı olarak Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşü alınmak kaydıyla bir yıl süreli su kullanım
sözleşmeleri ile su verebilmek,
ğ) Sulama sezonu öncesinde kısıtlı sulamayı gerektirecek bir durumun oluşması
halinde, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşü ile gerekli tedbirleri
almak ve yapılacak uygulamaları sulama sezonu öncesinde su kullanıcılarına çeşitli
iletişim araçlarıyla ilan etmek,
h) Su kullanım protokolü ile sulamaya tahsis edilen sulama suyunun işletme ve bakım
hizmeti verilen görev alanı içinde veya dışında başka amaçlarla kullanılmasını
engellemek,
ı) Görev alanı içerisinde kalan tüm su kullanıcılarından su istek kartlarını toplayarak
su kullanım protokolünde görev alanına tahsis edilen sulama suyu nispetinde ve
“Planlı Su Dağıtım Rehberi” uyarınca su dağıtım programını hazırlamak, çiftçilere
duyurulmasını sağlamak,
i) Su dağıtım programını, suyun eşit, adil ve güvenilir bir şekilde dağıtımını esas
alarak ve şebekeye alınan, tahliye edilen ve sulama sahasında fiilen kullanılan su
miktarının ölçülmesini sağlayarak uygulamak, ölçüm verilerinin takip edilmesini
sağlamak,
j) Sulama tesisi ve mütemmim cüzlerinin fonksiyonlarını sürdürebilmeleri için “Bakım
Onarım Yönergesi” ne göre bakım ve onarım gereksinimlerini belirlemek ve program
dahilinde karşılamak,
k) Sulama sezonu içinde sulamayı aksatacak şekilde ortaya çıkabilecek arızaların
birlik imkanları ile giderilmesi durumunda en fazla 3 iş günü içerisinde, doğrudan
temin veya ihale yoluyla, mal veya hizmet alımını gerektirmesi durumunda ise 4734
Sayılı Kamu İhale Kanunu’nda öngörülen asgari sürelerde giderilmesini sağlamak,
onarım süreci, yedek parça ve malzemenin temini ile ilgili olağan dışı koşulların
oluşması durumunda Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne bilgi vererek, Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğünün takip ve kontrolünde arızanın giderilmesini sağlamak,
l) Birliğin uygulayacağı yıllık su kullanım hizmet bedellerini, sulama birliklerince su
kullanım hizmet bedellerinin belirlenmesinde asgari değer olarak alınan ve Bakan
tarafından onaylanan tarifeyi esas alarak belirlemek ve onay için Devlet Su İşleri
Bölge Müdürüne sunmak,
m) Bütçe teklifini ve çalışma programını Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü'ne sunmak,
bütçeyi uygulamak ve kesin hesabını yapmak,
n) İhtiyaç halinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün uygun görüşüyle, İşletme,
Bakım ve Yönetim Sorumluluğu Devredilen Sulama Tesislerinde Yenileme
Projelerinin Uygulama ve Denetimi Yönergesi”ndeki usul ve esaslar uyarınca mevcut
tesislerin,yenileme ya da modernizasyonu ile yeni sulama tesisi inşaatına yönelik
çalışmalar yapmak,
o) Birlik bütçesinin tahsilat ve ödemeleri ile harcama kalemleri arasında aktarma
yapmak, diğer işletme ve personel giderleri payından ihtiyaç duyulması halinde
Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün onayı ile bakım, onarım, yenileme ve genişletme
işlerinde kullanmak, her hangi bir sebeple görevinin başında bulunmadığı durumlarda
bu yetkilerini Başkanvekiline devretmek.
ö) Katılım paylarını, su kullanım hizmet bedeli ve para cezalarını tahsil etmek, birliğin
alacaklarının takibini zamanında yapmak, vadesi geçmiş alacakların genel hükümlere
göre tahsil edilmesi için borçlara ait icra işlemlerini genel hükümlere göre gerekli
işlemleri başlatmak.
p) (ö) bendine göre tahsil edilen tutarların, cazibeli sulama tesislerini devralan
birliklerde en az % 30’unu, terfili sulama tesislerini devralan birliklerde en az % 15’ini,
yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım işlerinde kullanmak; devralınan sulama
tesisinin bir bölümünün cazibeli, bir bölümünün pompajlı olması durumunda, cazibeli
ve pompajlı alanı göz önüne alarak yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım payını
% 15 ila % 30 arasında belirleyip uygulamak.
r) Tamamen ya da kısmen terfili sulama tesislerini devralan birliklerde, (p) bendinde
belirtilen paylar dışında kalmak ve bir önceki yıl sulamada kullanılan toplam enerji
bedelinden aşağı olmamak kaydıyla, bütçede uygulama yılı içinde kullanılacak enerji
bedelinin ödenmesini sağlayacak ödeneği tefrik etmek.
s) Birlik adına yapılacak sözleşme esaslarını tespit etmek, satın alma, işletme, bakım
ve onarım hizmetleri ve yeni tesis ya da yenileme çalışmaları ile diğer işlerin bir
komisyon marifetiyle ihaleyle üçüncü kişilere yaptırılmasına, Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün onayıyla borç kullanımına karar vermek,
ş) Mal ve hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerini 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu
kapsamında gerçekleştirmek,
t)Birliğin taşınır ve taşınmaz varlığını yönetmek,
u) Herhangi bir sebeple görevinin başında bulunmadığı durumlarda Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü’nün Onayı ile birlik teşkilatından en az lisans düzeyinde eğitime sahip
personele öncelik tanıyarak bir personeli başkan vekili olarak tayin etmek,
ü) Bakanlık, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü veya Maliye Bakanlığı tarafından
gerçekleştirilen denetimler neticesinde düzenlenecek raporlardaki bulgulara göre
iyileştirme ve geliştirmeyi sağlayacak eylem planını hazırlayarak Devlet Su İşleri
Bölge Müdürünün onayına sunmak, onayı müteakiben plandaki takvime göre
uygulamak,
v) Görev alanı içinde sulama tesisleri ve tamamlayıcı tesisler ile kamulaştırılarak
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü adına tescil edilen ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tasarrufunda bulunan taşınmazlarda karşılaşılan müdahale ve
kirlenmeleri, ilgili mevzuat ve “DSİ Tesislerinde Görülen Müdahale ve Kirlenmeler ile
Bunların Önlenmesine Dair Rehber” çerçevesinde izleyerek, muhtemel gelişme ve
tespitleri zamanında Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’ne bildirmek,
y) Görev alanı içindeki sulama tesisi ve mütemmim cüzlerinin güvenliğini ve
korumasını sağlamak,
z) Her türlü kaza, boğulma vb. hususlar ile meslek hastalıkları ve iş güvenliği
konusunda gerekli sağlık ve koruyucu güvenlik tedbirlerini 6331 Sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak almak,
aa) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep ettiği her türlü izleme ve
değerlendirme çalışmasını yapmak, talep edilen istatistiki verileri toplamak,
değerlendirmek, raporlamak ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nce belirlenen
takvime göre Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’ne sunmak,
ab) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi
sistemlerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine
uygun kullanmak, sistemin gereği iş ve işlemleri zamanında yapmak,
(6) Başkan vekili başkanın bulunmadığı raporlu, izinli veya zorunlu olarak görev
mahalli dışında bulunduğu durumlarda görev yapar.
(7) Birlik Başkanlığının boşalması;
(a) Ölüm, istifa ve görevini sürdürmesine engel bir hastalık durumunun yetkili sağlık
kuruluşu raporuyla belgelenmesi,
(b) Kamu hizmetlerinden kısıtlanması veya 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir
suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da Devletin güvenliğine karşı suçlar,
Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikap, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerini
aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hapis
cezasına mahkûm olması,
(c) Kamu görevlisi vasfının sona ermesi,
hallerinden birinin meydana gelmesi durumunda Birlik Başkanısıfatı kendiliğinden
sona erer. Bu şekilde Birlik Başkanı sıfatı kendiliğinden sona erenler bir kez daha
Birlik Başkanı olarak görevlendirilmezler.
(ç) Birlik Başkanının, birliği uygun şekilde yönetmemesi veya Kanun ile Birlik Ana
Statüsündeki yükümlülüklerini yerine getirmeyerek başarısızlığına istinaden, Bakan
tarafından doğrudan veya Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğüne uygun görüşle birlikte teklifi durumunda Genel Müdürlük Makamının
uygun görüşü ile Bakan onayını müteakip mali ve cezai sorumlulukları devam
etmekle birlikte Birlik Başkanlığı görevine son verilebilir. Bu şekilde görevine son
verilen birlik başkanları bir kez daha Birlik Başkanı olarak görevlendirilmez.
(d) Kamu görevlisi Birlik Başkanı; başkanlık sıfatının kendiliğinden sona ermesi veya
birlik başkanlığı görevine son verilmesi halinde, kamu görevlisi olarak çalışmasına
engel bir durum olmadığı takdirde aylıklı izinli sayıldığı kurumundaki görevine geri
döner.
(e) Birlik Başkanının; başkanlık sıfatının kendiliğinden sona ermesi veya görevine son
verilmesi halinde, DSİ Genel Müdürlüğünün teklifi ve Bakan onayı ile kamu personeli
arasından dört yıla kadar yeni başkan görevlendirilir.
(f) Herhangi bir sebeple birlik başkanlığı görevinden ayrılması gereken Birlik Başkanı,
yeni görevlendirilen Birlik Başkanı’na devir teslim yapmadan görevinden ayrılamaz.
Hastalık, ölüm ve tutuklanma gibi sebeplerden dolayı veya devir teslimden kaçınma
hallerinde, görevden ayrılan başkanın yerine gelen Birlik Başkanı’nın başkanlığında
Birlik Müdürü ve Birlik Saymanından oluşacak bir komisyon eliyle devir vermeyen
veya veremeyen Birlik Başkanı varmış gibi ayrıntılı devir cetveli düzenlenerek devir
işlemi tamamlanır.